Faurecia în România: SCLAVAGISM IN SECOLUL XXI pe SALARIU MINIM

În toamna anului trecut, prin vot unanim, Consiliul Judeţean (CJ) Vâlcea a aprobat asocierea cu Consiliul Local Budeşti pentru realizarea drumului de acces către un teren pe care compania Faurecia urma să construiască  o fabrică cu minim 1.200 de locuri de muncă. Potrivit hotărârii, CJ contribuia cu 300.000 lei, iar CL Budeşti  cu 13.795 lei. Toate bune și frumoase, fabrica ar fi asigurat cel puțin teoretic locuri de muncă populației  din zonă, totul părea să meargă strună. Anul acesta, în luna iunie, cea mai importantă investiţie privată realizată în ultimii ani în judeţul Vâlcea s-a dovedit a fi păguboasă și în loc să ajute piața de muncă – n-a reușit nici să găsească numărul de personal necesar pentru derularea procesului de producţie în 3 schimburi și a declanșat și o serie de demisii în lanț – mai exact 200. De ce? Din cauza condițiilor aspre de muncă. (Materialul integral se găsește aici)

Mărturii dureroase ale angajaților Faurecia: sclavagism și bătaie de joc în schimbul unui salariu minim  

”Am plecat pentru că am negociat pe un salariu minium pe economie, plus bonuri de masă, pentru un program de opt ore. La ce salarii sunt în zonă, am zis că este bine. Ne-am pomenit cu toţii trecuţi pe ture de 12 ore şi fără bani în plus, cu bonuri de masă date prin surprindere şi nu am mai suportat. Încercaţi să staţi 12 ore în picioare lângă o maşină de cusut, trăgând la maşină fară o greşeală. E infernal. Sunt 150 de oameni care şi-au dat demisia înaintea mea”, s-a plâns Florentina Ionescu, una dintre persoanele care au demisionat de la fabrica inaugurată în primăvara acestui an.

Un alt muncitor care a ales demisia spune: “Au făcut în aşa fel încât oamenii să vină şi duminica la muncă! Pe minciuni de genul că se va da un bon de 50 lei. Unde e? Au mai lucrat oameni duminica şi nu au primit decât critici. Ba nu au făcut cât trebuia, ba nu cum trebuia. Aici ăştia mai mari ştiu decât să ameninţe cu referate, prin care scad 10, 15 la sută din salarii! Munceşti de frică, de teamă să nu îţi ia banii nici ăia daţi corect. Sunt oameni care au vechime de aproape trei ani şi au luat salariu mai mic decât cei care abia acum învaţă să coasă”, explică situaţia sa un demisionar de la Faurecia.

“Unii din conducerea Faurecia creează defecte, iar apoi spun că sunt de la client, banii care ar trebui să intre în conturile noastre reprezentând primele de calitate, respectiv producţie, vor intra în conturile lor pentru că respectivul defect nu există. În fluturaşul de salariu vezi impozitat de câte două ori un bon sau o zi de muncă. O colegă s-a dus să ceară explicaţie şi i-au zis că dacă te mai plimbi mult pe aici s-ar putea să te alegi cu un referat şi desfacerea contractului de muncă”, susţine o vâlceancă încă angajată a companiei.

“Când au făcut un grup pe Facebook, Faurecia, au fost chemaţi la birou să şteargă postările, să nu vadă presa”, scrie alt angajat, care a lucrat anterior şi la secţia companiei de la Tălmaciu, judeţul Sibiu. “Aşa zisul comitet de reprezentare al angajaţilor (în loc de sindicat, aşa cum spune legea), este manipulat, dat fiind faptul că oamenii care îl formează sunt corupţi cu câte o delegaţie în Franţa”, mai arată el.

“Infernal, cel puţin la coasere. Să stai numai în picioare lângă o maşină de cusut şi, dacă ai noroc, să mai fii şi înalt, te cocoşezi de tot pentru că maşinile au o anumită înălţime. Iar ca să monteze picioruşe de înălţare trebuie aprobări peste aprobări”, susţine alt angajat.

Majoritatea nemulţumiţilor se plâng de condiţiile inumane de lucru raportate la înţelegerea financiară iniţială, de abuzurile supervizorilor, numiţi pe pile şi nu angajaţi prin concurs de competenţă, şicanele continue menite a descuraja asocierea în structuri sindicale de apărare colectivă a drepturilor salariaţilor.

Ambulanța a fost chemată de 11 ori în doar 6 săptămâni

Nu de puţine ori, din cauza condiţiilor grele de muncă şi a programului prelungit, a fost necesară chemarea ambulanţei pentru transportarea victimelor la spital. Situaţia este confirmată categoric de medicul Dan Pădureanu, managerul general al Serviciului de Ambulanţă al Judeţului (SAJ) Vâlcea. “Nu este problema noastră cauza tensiunilor sociale sau profesionale de acolo. Confirm cu certitudine că, timp de şase săptămâni consecutive, intervenţia echipajelor noastre a fost solicitată de cel puţin 11 ori. Nu am acum o situaţie exactă, pentru că sunt pe teren, dar putem verifica împreună mâine dimineaţă la birou. Majoritatea intervenţiilor au vizat cazuri de ameţeli, dar au fost constatate şi alte simptome”,  a declarat Dan Pădureanu, şeful SAJ Vâlcea pentru ziarul Săptămâna în Oltenia.

În ciuda numeroaselor nemulţumiri exprimate cu privire la nerespectarea condiţiilor contractuale şi ale normelor de securitatea muncii, conducerea Inspectoratului Teritorial de Muncă Vâlcea susţine că pe adresa instituţiei nu a fost trimisă nicio sesizare.

Am căutat postările angajaților de pe pagina de Facebook a Faurecia, sunt doar plângeri și toate au aceleași lucruri în comun: abuzuri, amenințări, neprofesionalism, bătaie de joc, condiții mizere, angajări pe pile.

Povestea Faurecia în Vâlcea: secrete private pe bani publici

Conducerea Faurecia a ales comuna de la sud de Râmnicu Vâlcea pentru că este traversată în prezent de E 81, foarte aproape de viitorul amplasament al autostrăzii Sibiu-Piteşti (aproximativ 20 de km) şi relativ aproape de principalii producători autohtoni de autoturisme, Dacia Renault Mioveni şi Ford Craiova.

În şedinţa ordinară, care a avut loc pe 23 octombrie 2015, consilierii s-au contrat de la suplimentarea ordinii de zi. Executivul înaintase un proiect de hotărâre chiar înainte de şedinţă — alocarea de la Consiliul Judeţean Vâlcea a 600.000 de lei pentru construirea unui drum în lungime de 270 de metri, plus utilităţi, în comuna Budeşti, un drum de acces pentru investitorul Faurecia. Vicepreşedintele Dumitru Persu (PSD) a reproşat modul în care preşedintele Păsat procedează cu această investiţie, supunând la vot un proiect de hotărâre pe care consilierii nu l-au studiat în prealabil. Preşedintele Păsat a motivat, însă, că realizarea drumului este o urgenţă. Au existat păreri pro şi contra, iar subiectul s-a dezvoltat atât de mult, încât social-democraţii l-au rugat pe preşedintele Păsat „să treacă pe hârtie” toate investiţiile care necesită cofinanţare de la Consiliul Judeţean. Primarul comunei Budeşti, Gheorghe Mirea (PNL) explica importanţa unei astfel de investiţii pentru judeţul Vâlcea: “Reprezentantul Faurecia mi-a spus că suntem norocoşi să avem cea mai mare fabrică din lume, la Budeşti. În februarie va fi utilată, iar în martie vor lucra 800 de angajaţi acolo, iar până în iunie 2016, în jur de 1.600. Localitatea Budeşti nu poate acoperi nici măcar 10% din necesarul de angajaţi. Nu ştiu de ce domnul Persu face o asemenea afirmaţie. Din păcate, investiţia putea făcută la Râmnicu Vâlcea, dar nu au ştiut să ţină un secret.”  (sursa)

Marele secret despre care vorbea primarul din Budești ar fi fost acesta, potrivit primarului interimar de atunci al municipiului Râmnicu Vâlcea: „În data de 23 ianuarie 2015 am avut la Primăria municipiului o întâlnire cu o delegaţie a grupului francez Faurecia, condusă de Jean-Luc Tete, vicepreşedintele Diviziei Comfort and Trim Systems – Automotive Seating, alături de Fabrice Didillon, director de operaţiuni, şi de Mircea Bucur, directorul general al Faurecia Seating Tălmaciu. În cadrul întâlnirii au fost abordate, conform solicitărilor investitorilor francezi, următoarele subiecte de discuţii: crearea unei linii de transport urban de călători în zona noii fabrici, facilitarea publicităţii pentru angajări de personal pe autobuzele de transport în comun ale SC ETA SA, crearea unei comisii pentru accelerarea obţinerii aprobărilor necesare, repararea străzii Depozitelor (unde există deja un punct de lucru al Faurecia) şi eventuala schimbare a denumirii străzii în str. Faurecia, facilitarea sprijinului din partea Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă în ce priveşte activităţile de angajare de personal şi demersuri pentru crearea unor clase de cusătorie în învăţământul profesional local. Nu au existat discuţii pe marginea terenului necesar construirii viitoarei unităţi de producţie, acest aspect urmând să fie soluţionat de către investitori, în regim privat”. (sursa)

Faurecia este o companie franceză producătoare de componente auto, controlată de producătorul de autoturisme PSA Peugeot Citroen. În România, grupul francez deţine: Euro Auto Plastic Systems (Euro APS) Mioveni, (componente interioare) şi Faurecia Tălmaciu (scaune şi accesorii).

sursa: RELATII-INDUSTRIALE.ro

5 comentarii la „Faurecia în România: SCLAVAGISM IN SECOLUL XXI pe SALARIU MINIM

  • 8 iulie 2016 la 8:11
    Permalink

    Cam aşa se întîmplă şi la fabrica din Ucea de Jos unde Şoneriu este patronul firmei.Salariile pe luna actuală se plătesc peste 2-3 luni iar oamenii ar pleca ,dar nu găsesc alt loc de muncă în zona Victoria,de aceea lucrează şi aşa,gratis, de frică să nu îi dea afară patronul….

    Răspunde
  • 8 iulie 2016 la 16:55
    Permalink

    Da este adevarat am lucrat la Faurecia talmaciu si eram obligati sa stam 10 ore ni se zicea ca daca nu stam ni-se face referat si se deaface contractu De munca ….. Muie Tanase si Bucur …. asI dorI sa ne intalnim pe strada 👊👊👊

    Răspunde
  • 17 august 2016 la 20:18
    Permalink

    eu lucrez acolo, astea sunt minciuni.. am 4 luni si intr-adevar, stai in picioare 8 ore dar nu m-a obligat nimeni sa stau peste program. am stat si mi s-au platit orele suplimentare, la fel si sambata si duminica. numai cine nu vrea nu munceste si se plange la presa..

    Răspunde
  • 24 septembrie 2016 la 14:29
    Permalink

    Si eu am lucrat la Faurecia,si am dorit sa imi iau concediu de odihna sa imi rezolv problemele personale,din 6 zile de concediu mi sau aprobat doar doua zile,si am primit un sms prin care ma anunta ca imi desfac contractul de munca ,,Da oameni buni este sclavism la Faurecia,ne chemau la munca si sambata ne puneau sa muncim de cadeam din picioare si alti care erau angajati cu pile isi faceau ,,genti,portofele,……. e tc ,pentru asta se lucra sambata.Daca vreti sa va imbolnaviti de stres,de coloana ,mergeti si munciti la Faurecia,si sa nu cereti cumva concediu de odihna chiar daca aveti dreptul legal ca vi se desface contractul demunca,,RUSINE CONDUCERI,,

    Răspunde
  • 29 mai 2017 la 13:16
    Permalink

    Nu va fie frică de doamna care a fost aleasă de către francezi, fiindcă nu se vehiculează ceea ce se zvonește de dânsa. E o doamna normala la locul ei are are respect de colegii și de membrii conducerii. Sâmbătă i sa întindă o cursă lângă postul nr. 1 al dumneavoastră sau adunat câțiva operatorii​ care vorbeau despre repararea mașini si de viteza mașini. Dumneaei să vehiculat pentru ai da întâlniri doamnei, ceea ce nu a fost adevărat astfel de zvonuri la adresa dumneavoastră. O persoana cunoscuta Doamnei Auroroa care o cunosc îndeaproape și are e colega cu dânsa in firmă.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *