Shihan Liviu Bădescu, preşedintele FRKAGD: „De cele mai multe ori, în practică, nu se face distincţia între ritm şi forţă”

Aflat în Rm. Vâlcea, pentru o scurtă perioadă de timp, după care va pleca iarăşi la câteva stagii de pregătire în Europa şi nu numai, Shihan Liviu Bădescu, preşedintele Federaţiei Române de Karate şi Aiki Goshin Do, ne-a acordat un scurt interviu.

  • Domnule inginer, pentru început, explicaţi cum ar trebui să procedeze un practicant al artelor marţiale atunci când execută o anumită tehnică ?

Când executăm o anumită tehnică, aceasta reprezintă un tot şi, adesea, la antrenament, această mişcare este repetată într-un singur mod. Pentru ca antrenamentul să fie eficient trebuie să luăm în considerare trei aspecte importante: cinematica, dinamica şi ritmul tehnicilor. În funcţie de aspectul pe care vrem să-l dezvoltăm trebuie să diversificăm antrenamentul pentru o anumită mişcare care, numai în aparenţă, rămâne aceeaşi. Dar numai în aparenţă, pentru că randamentul execuţiei se îmbunătăţeşte şi, odată cu el, eficacitatea tehnicii creşte.

  • Cum pare acesta, văzut din interior ?

Văzut din interior, acest aspect pare reglat de o simplitate şi o eficienţă calculată. Simplitatea înseamnă, în final, viziunea cu cea mai mare claritate asupra unei probleme. Eficienţa constă în calm, modestie, supleţe, flexibilitate, naturaleţe. În goshin-do ea este unanim recunoscută şi a crescut cota de popularitate a acestei metode. Eficienţa nu constă atât de mult în ceea ce face o persoană, ci “cum” o face, iar acest ,,cum’’ este determinat de gradul în care el s-a descoperit pe sine. Aici, în goshin-do, greşelile sunt aspru sancţionate şi antrenamentul trebuie să caute eliminarea lor.

 

  • Acest lucru este suficident?

 

Ideea de bază a acestui sistem de luptă este căutarea mişcării perfecte şi a atitudinii de a căuta să realizezi cea mai eficientă mişcare de atac sau apărare, dar şi cea mai elegantă şi cea mai frumoasă. Stabilitatea corpului, eficienţa şi frumuseţea execuţiei sunt determinate, la un prim nivel de cunoaştere, de relaxarea braţelor, trunchiului, picioarelor, dar şi de coborârea umerilor, a centrului de greutate şi de funcţionarea corectă a respiraţiei. Dar acest lucru nu este suficient. Trebuie să faci eforturi pentru ca eficacitatea şi estetica exerciţiilor să fie dublate, în mod ferm, de calitatea şi flexibilitatea minţii. Cum poţi realiza asta? Dacă vrei să ajungi aici trebuie, în primul rând, să începi a lucra relaxat, suplu, pentru a realiza ritmul mişcărilor. Lucrând astfel tehnica devine ,,automată’’ şi ea va fi executată în mod perfect. Pe măsură ce progresezi devine important aspectul dinamic. Gesturilor trebuie să le adaugi forţă. De cele mai multe ori, în practică, nu se face distincţia între ritm şi forţă. Asta pentru că cele două componente ale luptei nu se învaţă în cadrul aceluiaşi proces.

  • De fapt, de unde vine această forţă lăuntrică ?

În sfârşit, toate etapele prezentate trebuie guvernate de puterea şi supleţea minţii care îţi permit să priveşti un lucru aşa cum este el în realitate, fără a-l deforma şi denatura, aspect posibil datorită degrevării mentalului de ,,coordonarea tehnică’’ a corpului. Toate aceste lucruri la un loc se dovedesc a fi, în final, impresionante deoarece pregătesc luptătorul să stăpânească o energie interioară pe care o acumulează din natura nelimitată. În experienţa mea de viaţă am cunoscut mulţi experţi  în Artele Marţiale şi toţi m-au încurajat să descopăr de unde vine această forţă lăuntrică. Am observat la toţi aceştia starea de relaxare interioară şi exterioară pe care o afişează, eficacitatea lor fantastică atunci când luptau sau demonstrau. Mi-am dat sema, în urma unei analize destul de atente, că toţi aceştia sunt oameni ca toţi ceilalţi. Diferenţa dintre ei constă în modul cum îşi valorifică potenţialul şi cum sunt încrezători în ceea ce fac.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *